Italiensk
trafikk er kjapp og trang, og skiltingen ofte kaotisk og uvant. Og
med diverse unntak fra reglene er det greit å vite litt om italiensk
tankemåte og kjørekultur.
LEIEBIL
Å
leie bil i Italia er ikke noe skumlere enn andre steder. Det er til
og med ganske rimelig. Som overalt ellers er det likevel greit å
være i forkant på en del ting enten du kjører egen bil eller
leiebil.
Vær
sikker på at du vet hvor vognkort OG forsikringsbevis finnes;
politiet spør alltid etter dette når de stanser noen.
Vær
sikker på hva forsikringen dekker.
Sjekk
regler og priser i tilfelle du kjører over kilometergrensen eller
returnerer leiebilen for sent. Noen minutter over tiden KAN bety et
solid påslag.
Sjekk
at utleiefirmaet er åpent på det tidspunktet du har tenkt å levere
bilen.
Vær
forberedt på at du kan få en annen type leiebil enn du har bestilt.
Den skal likevel være innenfor samme kategori som den du har bestilt
og betalt for.
TIPS
– Bestilling: Bestill over nettet før du reiser hjemmefra, så vet
du både AT du har en bil, når og hvor du kan hente den og du har
bedre tid til å undersøke både priser og betingelser. Særlig de
større bilutleie firmaene kan du stole fullt på, også ved
nettbestilling.
Leietips:
Et glimrende sted som sammenlikner tilbud og pris for deg fra alle de
store bilutleie selskapene, er leiebilen.no. Her får du billig
leiebil.
KJØRING
– Italiensk kjørestil
Trafikken
suser i Italia, men med noen enkle forholdsregler klarer du deg uten
problemer.
Kjør
defensivt! Ta det med ro. Ikke stress. Alt blir lettere om du også
tar det med ro.
Trafikken
går generelt godt over fartsgrensen (20-30 km/t), men det hjelper
ikke deg om du møter en fartskontroll.
Tilpass
deg tempoet, men igjen: Ikke så mye at det stresser deg. Og: Hold
fartsgrensen gjennom tettsteder, så får du også med deg skilt og
lokale artigheter. Det er som regel her kontrollene er.
Forsøk
å ignorere det om en annen bil kommer tett på deg bakfra. Mange har
det travelt i trafikken, men det bør ikke stresse deg. Du blir snart
vant til det. Bare husk at OM en dulter borti deg bakfra, blir det
desto mindre krefter i sving.
Hold
avstand, men ikke så mye at det fremprovoserer for mange
forbikjøringer.
Ting
skjer fort. I byer, vær forberedt på at for eksempel en eller flere
mopedister bakfra brått kan dukke opp på den ene eller andre siden
av bilen. Litt smidighet og ikke stress, så går det helt fint. Det
blir fort en vane. Du kan like gjerne gi rom for dem. Vær smidig.
TIPS
– BLINKING: Blinker noen med fjernlysene, for eksempel når du vil
kjøre ut fra en sidegate, betyr det neppe at de vil slippe deg frem.
det betyr heller ”vent, jeg er i farta” – omtrent som et
lavmælt tut.
TIPS
– FOTGJENGER: Hold deg på fortauet, selv om det kan være
smalt. Husk at trafikken suser, og selv en lydløs syklist kan komme
brått på. OG: Forsiktig når du krysser veien, selv ved
fotgjengerfelt. Det er ikke sikkert at de stopper av den grunn.
TIPS
– Nipping: Italiensk alkogrense er 0,5. Husk at du bør være
årvåken. La glasset stå om du skal ut å kjøre.
GPS
– Finn frem lettere
GPS
er fint, men det er fortsatt lurt å følge med, særlig på småveier
(hvor kartene er dårligst). Det høres kanskje banalt ut, men er
ingen selvfølge når man først har skaffet, lært seg og vil følge
rådene fra en vennlig, men bestemt boks. Det er lov å vurdere selv.
Du bør helst ikke havne i pinetrange gater med en alt for stor bil.
På
store veier, derimot, kan trygt du la deg gjete – bare du har stilt
den riktig. F.eks. er ikke nødvendigvis valget «kortest» det samme
som «raskest».
Husk
at du kan bestille GPS samtidig med at du booker leiebil.
VEITYPER
– hvordan finne frem
Veisystemet
i Italia består av tre typer veier som skiltes forskjellig og krever
ulike ting.
Autostrada
Grønne
skilt, ofte merket A1, A2 eller lignende.
Inntil
130 km/t
Krever
betaling
Meget
høy standard
TIPS
– BETALING: Oftest plukker man med seg en billett straks før man
kjører inn på autostradaen. Den røde knappen er ikke en nødknapp,
men for å få billett – om den ikke står klar ved bommen når du
kommer. Man betaler i bomstasjon når man kjører av igjen; billetten
forteller bomvokteren eller automaten hvor mye du skal betale.
Automatene tar enten vanlige kredittkort eller mynter og gir
vekslepenger om nødvendig. Enkelte steder betaler man ved påkjøring
eller en fastpris underveis.
TIPS:
Vær sikker før du kjører på. Neste snumulighet kan være tre-fire
mil av gårde. Bare enkelte ganger finnes snumulighet ved
innkjøringsstasjonen.
Superstrada
Blå
skilt, oftest merket SS109, SS206 eller lignende
Inntil
110 km/t
Gratis
Oftere
litt dårligere asfalt og smalere filer.
Hyppigere
avkjøringer – og lettere å snu tilbake om man har kjørt feil.
Lokalveier
Hvite
eller brune skilt
Inntil
90 km/t
Gratis
SKILTING
– Hva betyr hva?
Skiltene
kan stå annerledes plassert og peke helt annerledes enn du tror. Man
må bare forstå hvordan skilterne har tenkt.
Stedsskilt
kan være brune eller hvite. De brune angir et større område, men
ikke nødvendigvis en kommune. De hvite angir tettsted. Man kan for
eksempel først komme til ”brune” Castiglioncello, deretter
passere flere kilometer åkerland før man kommer til ”hvite”
Castiglioncello, selve stedet du gjerne vil til.
Retningsskilt
står ofte mange sammen, så prøv å ta deg god tid. Ignorèr svarte
skilt; de angir bedrifter el.l.
TIPS
– Venstre rett frem? Tenk deg at du kommer inn mot et kryss, og du
ser et skilt mot stedet ditt: Det står til høyre for krysset og
peker rett til venstre, altså med tekstfronten av skiltet rett mot
deg. Fasit: Fortsett rett frem. Peker derimot det samme skiltet samme
vei, men står på venstre stide av krysset, skal du selvfølgelig
til venstre. Det krever bare litt øvelse.
TIPS:
Se ekstra nøye etter Innkjøring forbudt skilt. Da unngår du mange
bulker og hyttende mannfolknever.
VEGMERKING
Mens
gule linjer i Norge angir skille mellom motgående kjøreretninger,
er gult i Italia bare midlertidig ”anleggs”-merking. Med andre
ord: Du kan ikke se på midtlinjene om du har kjørt inn i en
enveiskjørt gate.
Veimerkingen
kan ofte være vanskelig å se i mørket fordi malingen ikke
inneholder reflekterende stoff, slik man er vant til i Nord-Europa.
Mye
gammel veimerking ligger igjen. Der det ikke er tydelig, vil både
innfødte og kanskje du helst anse den som veiledende. Igjen: Det
gjelder å tilpasse seg.
DRIVSTOFF
Bensin
er enkelt: Koster nesten det samme som i Norge. 95 oktan blyfri er
det vanligste, av og til eneste bensintype.
Gasolio
= diesel
Mange
bensinstasjoner er betjent. Det vil si at de fyller tanken for deg,
så mye som du ber om. Det er service. Av og til hiver de seg rundt å
vasker frontruta di også om den er skitten. Ser du skilt med «Fai
da te» betyr det at du får gjøre jobben selv.
TIPS
– KONTANTER: Ha med deg kontanter på kveldstid for å unngå tom
tank ute i mørket. De fleste bensinstasjoner utenfor autostradaene
stenger klokka halv åtte, og til påfyll trenger man sedler –
eller et italiensk bankkort. Kredittkort fungerer bare i
åpningstiden. Går du tom, er løsningen å finne en «bankomat».
Du kan forsøke å få ut penger i en bar el.l. (ved å kjøpe noe),
men det er slett ikke sikkert at det går.
Husk
at leiebil selskaper tar betalt ekstra om du har glemt å fylle
drivstoff ved innlevering av bilen.
UHELL
PÅ VEIEN / VERKSTED
Verkstedhjelp
er generelt bra og billig, snaut halv pris av i Norge. Du kan likevel
havne der ufrivillig.
Skulle
du slumpe til å bulke bilen, er et NAF-medlemskap med veihjelp en
god start. Det hjelper deg over språkkneika.
TIPS
– Husk å tegne et familiemedlemskap. Hvis medlemskapet står på
husfruen mens husherren bulker uten fruen ved sin side, er det lite
hjelp å få nordfra.
Skulle
du være utsatt for en ulykke må du regne med at du eller den du har
forulykket sammen med kontakter Polizia municipale for å avklare
situasjonen. Som oftest må du la bilen stå slik den var når
ulykken inntraff for at alt skal konstrueres riktig. Politiet er som
regel på plass ganske så kjapt.
Veihjelp
fra ACI, NAFs søsterorganisasjon i Italia: 803 116 (døgnåpen)
Ta
bilder, skriv skademelding og noter detaljer mens du fortsatt ser/
husker dem.
TIPS
– Husk refleksvest, dette er påbudt å ha i bilen – og kan
redde ditt eget liv mens du jobber i veien.
På
verksted med egen bil
Verkstedhjelp
er generelt bra og billig, snaut halv pris av i Norge. En service
koster rundt 1 500,- kroner.
EU-kontroll
med tilhørende reparasjoner er også å anbefale; bare husk at en
EU-kontroll fra et EU-land ikke blir godkjent i Norge… Men så vet
du i hvert fall at doningen er i orden. Bestill en utvidet
EU-kontroll så tar de alt. Kontroll må du regne med i Norge
uansett.
Det
er helt vanlig å be om pris på forhånd – og som kunde må man
ofte signere på at man har godtatt en gitt reparasjon til en gitt
pris.
Leiebilen.no
tilbyr billig
leiebil og
bilutleie
fra hele 600 forskjellige selskaper. Vi har selvsagt med alle de
største selskapene som Avis, Alamo, Hertz, Europcar, Sixt,
CarTrawler,
Advantage, Budget og rent-a-wreck. For more information please
visit:- leiebilen.no
No comments:
Post a Comment